Jouw denken vr je laten werken

25 mei 2017
Jouw denken vr je laten werken

25 april 2017

Mijn denken denkt. Dat doet het nou eenmaal. Net als het jouwe.

En zoals mijn ogen zien en mijn oren horen. Dat doen ze gewoon. Via mijn zintuigen kan in de wereld verkennen. Ervaringen opdoen door betekenis te geven aan wat ik waarneem. En ja, het denken kan je ook beschouwen als een zintuig. Net zoals zicht, gehoor, smaak, reukzin en tast.

Het helpt namelijk ook de wereld te leren kennen als een persoonlijk filter. Van alles wat binnenkomt aan indrukken en informatie, verwerken zintuigen 99% onbewust. 1% kunnen we bewust opmerken. En juist daar kunnen we soms zo bijzonder lang mee bezig zijn. Ik betrap me daar in ieder geval wel regelmatig op.
Jaren geleden een stuk meer dan nu en ik wil graag delen wat mij helpt om meer rust in mijn hoofd te realiseren. Want dat is stuurbaar heb ik geleerd. We zijn geen speelbal van onze wervelende gedachtes. Hoewel iedereen dat wel eens zo zal (hebben) ervaren.

Hierbij enkele inzichten met oefentips:


Ik ben niet hetzelfde als mijn gedachten. Ik ben datgene dat ze opmerkt. En als ik ze opmerk heb ik altijd de keuze wat ik ermee wil doen.

Zoals ik mijn blik wegdraai als ik iets zie dat mij niet bevalt, of mijn oren dichtstop bij een schel akelig geluid, zo kan ik ook mijn gedachten bewust richten.

Ergens op richten is een eitje. En van iets afsluiten is anders dan bij de andere zintuigen. Want je brein (beter verwoord door het Engelse 'mind') kent het woord NIET niet. Vergelijk het maar als je nu niet aan een roze caravan mag denken.

En... schoot het toch even door je gedachten?

  • Wat je wel kunt doen is je gedachten richten door bewust aan iets anders te denken. Je denken wil maar 1 ding: denken. Dus help het daarbij zodat het vr je kan gaan werken. Verschuif je aandacht nu bewust naar iets dat je neutraal vindt of positief. Tel bijvoorbeeld alle houten dingen in je omgeving. Of alles met een rode kleur om je heen. Of denk aan de laatste keer dat je moest lachen.

Ik heb mijn denken leren kennen als eigenlijk heel dienstbaar. Het doet het liefst wat je wilt of goed is voor je. En als dat niet duidelijk is, dan verzint het zelf wat. Dingen die mogelijk interessant voor je kunnen zijn. Dan verzint het zelf om iets te gaan herhalen wat indruk heeft gemaakt. Iets waarvan je vindt dat er een oplossing voor moet komen. En niet per se fijne of nuttige gedachten waar je op zit te wachten.

Als je maar duidelijk bent over wat je wilt dat het doet, richt het zich daar op. Je brein / mind is te trainen. En net zoals bij je lijf gaat dat optimaal door een balans van activiteit en rust. Met alleen maar activiteit ontwikkelt je lijf blessures en daarom is ook hersteltijd nodig. Hetzelfde geldt voor je brein / mind. Trainen van je denken kan door middel van bewust sturen naar waar jij wilt dat je brein zich mee bezig houdt.

  • Bij het bovenstaande bolletje heb ik wat suggesties gegeven om je mind op te richten als je het patroon van vervelende gedachten wilt doorbreken. Kies nu iets dat je aanspreekt van die suggesties of maak er zelf 1. Oefen dat door jezelf die 'opdracht te geven of vraag te stellen. Blijf dat minimaal drie dagen toepassen op momenten dat je gedachtes opmerkt die je niet wil.

En naast actief zijn hoort ook het bieden van rust en hersteltijd. Ons denken in deze samenleving wordt continu geprikkeld met het idee dat iets een doel moet hebben. Iets moet beter, groter, sneller. Iets moet bereikt worden. Of opgelost. Of veranderd. Oefen je brein in het omgaan met doelloze activiteiten. Zodat het leert dat het ok is om even alleen op te merken wat er aan indrukken binnen komt en er geen gedachten hoeven te worden gevormd.

  • Bouw dagelijks een moment van doelloze activiteit in als hersteltijd. Activiteit kan ook zijn niks doen en naar buiten kijken, je concentreren op een boom of je eigen hartslag. Het is iets dat verder geen nut dient. Je kan er wel plezier aan beleven of rust door ervaren, maar dat is niet het doel. Kies een tijdsduur die voor jou hierbij past en zet een wekker. Dit dient om je mind gerust te stellen dat het erna weer zn functie kan hervatten. Net zoals een workaholic die verplicht een vakantie krijgt, maar het liefst zou doorwerken. Die gaat ook slechts akkoord als de tijdsduur beperkt en vooraf bekend is. Bepaal de tijdsduur, het moment van de dag en doe dit minimaal 6 dagen na elkaar om het effect te kunnen merken.

In het begin kan het lastig zijn je ertoe te zetten (want de plicht roept of allerlei andere smoezen). Het kan ook zo onverwachts prettig zijn dat je meteen erna de wekker nog eens zet

Dit is een eerste aanzet om je weer te realiseren dat jij master van je mind bent. Mits je je ernaar gedraagt... ;-)


www.adniladvies.nl

Wil jij meer grip op je denken realiseren?

Of dat nou voor meer rust is of meer focus. Het maakt niet uit weke richting jij wilt.

En ben je bereid jezelf daarin open te stellen voor ongekende mogelijkheden?

Dan daag ik je uit om samen met mij in de spiegel van je leven te kijken en te leren hoe jij het zintuig dat we denken noemen, nu benut en hoe dat effectiever en leuker kan.

Ik kijk ernaar uit met je samen te werken!

ga naar www.adniladvies.nl
of neem contact op via info@adniladvies.nl

Nu geen vragen, maar wel interesse in tips en inspiratie om nog meer van je lievelingsleven binnen te hengelen?

je kunt je hier inschrijven voor mijn driewekelijkse deelbrief:
http://eepurl.com/bEq82r

Deel dit artikel



Reageren?