Waardenvol leven

17 juli 2017
Waardenvol leven

17 juli 2017

Ik kan bijna niet wachten om die waardevolle oefening ook met anderen te delen. Met de nadruk op bijna. Want wachten is toch nodig. Na drie dagen achtereen van 9.00 – 23.00 uur te zijn bezig geweest met fysieke, mentale, emotionele en spirituele processen, rijden we voldaan naar huis. Nee, voldaan is wat mij betreft toch niet helemaal passend. Is te mat. Ik zit met bruisende energie in de auto en tig briljante ideeën.

Energiezuinig groen denken

Ja oké, als na anderhalf uur rijden mijn bedje dichterbij komt, neemt de slaap wel toe. Maarrr…dat is wat ik normaal, begrijpelijk en logisch vind. En inmiddels weet ik dat dat energiezuinig denken is. Daar ben ik dol op. Dan hou ik meer energie over voor andere dingen. En inmiddels heb ik ervaren hoe snel ik van rood denken (bewust, iets nieuws leren) naar groen denken (onbewust op de automatische piloot) kan gaan.

Neem nou angst. Bij mij was het voor spinnen, maar jij hebt er vast ook één of meerdere gemaakt in je leven. Voor de meesten is er maar één moment / situatie nodig om angst te gaan doen. Eén situatie met een spin, iets onverwachts en emotie. Nou, dat was alles voor mij. Onmiddellijk had mijn brein geleerd dat ik voortaan spinnen moest vermijden. En later ben ik gaan toevoegen dat bij het zien ervan ook gilletjes, wijzen en weglopen hoorde. Tot en met eens uit rijdende auto stappen en andere keer de berm insturen, omdat er eentje aan een draadje voor mijn neus hing…

In paar seconden geleerd

Maar goed. Alles ontstond uit 1 situatie van een paar seconden tot minuutje. Dan moet het toch ook mogelijk zijn om iets nieuws te leren over spinnen in hetzelfde tijdsbestek? En nu hoorde ik in dit driedaagse seminar de trainer hetzelfde zeggen! Zie je wel! Ik spitste mijn oren en heb alles opgenomen wat er maar te horen, zien, leren, voelen, ervaren was. En ja hoor, voorbeelden van anderen meegemaakt en zelf ook ervaren.

Drie sleutels in dit proces zal ik met je delen. Dit met de intentie om je naar eigen ervaringen te laten verlangen. Want lezen van letters is één ding. En daar kan je zeker verschuivingen voor jezelf mee regelen. Tot een bepaalde hoogte. Of diepte, afhankelijk van jouw taalgebruik. Mocht je erna hoger of dieper willen…zoek dan contact met Edwin Selij of mijzelf. Ik zal je met alle plezier meegeven en laten beleven wat ik inmiddels geleerd heb over het jezelf makkelijker maken in je leven.

Wat je wél wilt

De eerste sleutel is bepalen wat je graag wilt. Dat is geen hogere wiskunde. Gewoon iets verzinnen wat je graag wilt. Hoeft niet reusachtig te zijn en is niet voor eeuwig. Wat je wilt is slechts een richting die je in beweging zet. Vaak bereik je die wens ook nog. Dus wees daarop voorbereid als je wat wilt. En soms kom je halverwege een nieuw iets tegen dat je nóg liever wilt. Dan stuur je gewoon bij in die richting. Belangrijkste bij deze sleutel is bepalen wat je wél wilt. Weest alert op het woordje niet. Of familie daarvan zoals minder. “Ik wil niet of minder roken” focust je aandacht en inspanningen op roken. “Ik wil meer appels eten” focust je aandacht op appels. Niet-rokers denken er geen seconde aan dat ze niet rokers zijn. Dus als jij dat ook wilt zijn, doe dan hetzelfde als zij.

Je doét je probleem

Dat brengt mij op de tweede sleutel. Doen. Je hebt een probleem niet, je doet het. Huh?! Jazeker. Dit kan je oppakken als confronterend, provocerend, enz, als excuus om het te blijven doen. Dan wil je er gewoon niet vanaf. Ook prima. Ieders vrije keuze. Of je kunt het oppakken als optie en uitnodiging. Stel dat dit zo zou zijn, wat betekent dat dan voor jouw probleem? Hoe doe jij je probleem? Hoe deed ik mijn spinnenangst? Nou, gillen, rennen, panisch, staan op stoelen enz. Dat deed ik niet bij kevers, mieren, muizen. Andere mensen deden dat niet bij die spin. Ligt het dan aan die spin? Onwaarschijnlijk. Dus als het iets is wat ik doé, dan kan ik ook iets anders gaan doen.

De positieve bedoeling van je gedrag

De derde sleutel is dat elk gedrag een positieve intentie heeft. Wat is de bedoeling van angst? En mijn gedrag dat ik onder invloed van angst uitvoer? Angst is een oerinstinct om te beschermen tegen gevaar. Nu weet ik rationeel wel dat spinnen in NL over het algemeen niet gevaarlijk zijn. Maar ratio is zelden de baas over onze emoties. Dat zal je wel herkennen verwacht ik. Ooit is mijn schrikreactie door mijn brein gekoppeld aan de spin. Spin = angst = alarm slaan en wegwezen. Makkelijk te onthouden, dus energiezuinig denken. En beter één keer teveel weglopen voor gevaar dat geen gevaar is, dan denken dat er geen gevaar is en opgegeten worden. Ons brein heeft het beste met ons voor. Wees creatief in het bedenken welke positieve bedoeling je probleem voor je kan hebben.

En nu omdraaien

Met deze sleutels weet je wat je wel wilt, heb je de verantwoordelijkheid terug voor je probleem en dus de oplossing én weet je dat je probleem een positieve bedoeling voor je heeft. Dat is een solide basis waarmee je gaat bewegen in de omgekeerde richting. Je neemt de positieve intentie en kent inmiddels ook andere manieren om dat te bereiken. Omdat jij de verantwoordelijkheid terug hebt, kies je een andere manier. En wel een manier die aansluit bij wat je wel wilt.

En zijn talloze manieren om deze omkering in een paar minuten voor elkaar te krijgen. Het is net als een stok met twee uiteinden. Of een weg van A naar B. De route is er al, maar als je vanaf de andere kant kijkt, zie je toch heel wat anders. Dus als je vanaf de andere kant van je probleem anders gaat doen, krijg je ook wat anders als resultaat.

Zo werden mijn brein en ik het erover eens dat een auto plots de berm insturen gevaarlijker voor mijn gezondheid is dan het vermijden van een spin aan een draadje. Wat ik wél wilde is de spin als een van de leden van het dierenrijk zien die gewoon een nuttige plek op deze wereld heeft. En ik nam de verantwoordelijkheid door te bewegen in die richting. Op een tentoonstelling waar je die beestjes op je hand mocht houden, kwam de definitieve klik. Bijzonder. Toen wist ik nog niet wat er gebeurd was, maar dankzij dit seminar herken ik de stappen achteraf alsnog. Gaaf te weten dat ik dat nu ook aan de voorkant bewust kan sturen.

Waardenvol kan je doen

Inmiddels heb ik de waardenoefening met verschillende mensen gedaan. Telkens levert het wat bijzonders op. In alle gevallen doet het iets met de verbinding of verbondenheid tussen mij en degene met wie ik het doe. Ik blik terug op een waardenvolle driedaagse en blik vooruit op een domino-effect van waardevolle ontmoetingen en ervaringen zover ik kan kijken…

Spreekt de inhoud en toon van dit artikel je aan?

Dan raad ik je aan om je in te schrijven voor de deelbrief. Dan krijg je driewekelijks inspirerende mail in je mailbox met interessante invalshoeken rond levensleiderschap. Ook blijf je dan op de hoogte van nieuwe initiatieven zoals de Toolbox op www.adnil.nl met gratis en betaald materiaal rond zelfleiderschap.


Als je concreet ondersteuning zoekt bij een vraagstuk waar je nu eindelijk wel eens klaar mee bent, neem dan contact op via info@adniladvies.nl. Of via het telefoonnummer of contactformulier op de website www.adniladvies.nl.

Deel dit artikel



Reageren?